donderdag 21 mei 2009

Adressen kopen of huren

Actuele adresgegevens
Jaarlijks verhuist 15% van het Nederlandse bedrijfsleven. Van de beslissingnemers (directeuren en managers) verandert jaarlijks 30% van functie. Wil je direct mail een succes worden, dan is een correcte adressering van levensbelang. Kloppen de gegevens niet, dan is de mailing weggegooid geld.

Zelf doen
Om geld te besparen kun je natuurlijk zelf gegevens gaan verzamelen. De gegevens van je eigen klanten heb je daarbij meestal op een eenvoudige manier voor handen. Die staan binnen je bedrijf in ieder geval ergens geregistreerd. Voor het selecteren van de klanten die je met je direct marketing-actie wilt bereiken, volstaat meestal de ‘druk op de knop’.

Voor potentiële klanten oftewel ‘prospects’ ligt dat wat moeilijker. Je zult dan adres- en persoonsgegevens moeten gaan verzamelen. Dat kun je doen door de telefoongidsen van KPN of de Gouden Gids na te (laten) pluizen om daaruit de door jou gewenste gegevens te halen. Of je speurt het internet af op zoek naar de juiste gegevens.

Vaak zul je echter niet de volledige gegevens vinden die je nodig hebt, nog afgezien van het feit dat de gegevens vaak niet actueel zijn. En de meest actuele gegevens leveren nog altijd de beste respons op.
Ook zul je de naam van de beslisser langs deze weg meestal niet kunnen achterhalen. En dat betekent dat je nog meer moeite zult moeten doen, wat de nodige tijd gaat kosten.

Adressenleverancier inschakelen
Eenvoudiger is het om adressen te kopen of te huren van een adressenleveranciers. Die levert de adressen meestal via internet of op een cd-rom. Zo kun je voor adressenbestanden terecht bij de Kamer van Koophandel. Dat adressenbestand is gebaseerd op de inschrijvingen in het handelsregister. Nadeel van het adressenbestand van de KvK is echter dat de gegevens niet altijd even actueel zijn.

Andere adressenleveranciers bieden vaak betere actuele gegevens. Zij controleren immers geregeld de beschikbare gegevens. De frequentie waarmee zij dat doen, bepaalt mede de actualiteit van hun gegevens. Gebruikelijk is dat zij dat in ieder geval één keer per jaar doen. Sommige adressenleveranciers doen dit vaker.

Hulp bij het samenstellen van het adressenbestand
De adressenleverancier zal je ook behulpzaam kunnen zijn bij het samenstellen van het adressenbestand dat je wilt gaan mailen. Vaak bieden zij een mogelijkheid aan om vooraf een gerichte selectie te doen op de totale doelgroep. Daarbij gaat het om het totaal aantal ondernemingen dat geselecteerd kan worden, de bedrijfsactiviteiten, het aantal vestigingen, de omzet, het aantal werknemers, etc.

De prijs van de adressen
De adressenleveranciers leveren de adressen tegen een vooraf afgesproken prijs. Het kan daarbij gaan om een cd-rom met een grote hoeveelheid adressen en gegevens. Of ze kunnen de adressenbestanden leveren op basis van de door jou aangegeven criteria.
De prijs die je betaalt, ligt voor een cd-rom meestal vast. Voor de adressenbestanden die speciaal voor jou worden samengesteld, hangt de prijs af van de frequentie waarmee je ze gaat gebruiken en de hoeveelheid (gepersonaliseerde) gegevens die je wilt hebben.

Voor je direct marketingactie kun je adressenbestanden kopen of huren bij adressenleveranciers. Gebruik bv. een search engine om een geschikte adressenleverancier te vinden op internet. Vraag bij de adressenleverancier na hoe vaak hij zijn gegevens actualiseert. De prijs per adres hangt af van de hoeveelheid gegevens die je vraagt.

bron: http://www.mkbservicedesk.nl/1607/adressen-kopen-huren.htm

Geen opmerkingen: